Natuurlijk gezond

Een afspraak vergeten?

Niet verschenen op uw afspraak?

Helaas komt het soms voor dat een patiënt de afspraak bij de tandarts niet nakomt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij mogen u hiervoor, ongeacht de reden, een nota voor sturen. Er bestaan landelijk regels voor de manier waarop wij deze kosten aan u mogen doorberekenen. Onderstaand leggen wij u uit, hoe wij hier mee omgaan:

Afspraken uiterlijk 48 uur van te voren annuleren

Afspraken dienen uiterlijk 48 uur voor de behandeling door de patiënt geannuleerd te worden. Bij het niet annuleren of bij annuleringen binnen 48 uur voor de afspraak behoudt de praktijk zich het recht voor de gereserveerde tijd in rekening te brengen.

Indien, om welke reden dan ook, een afspraak niet kan doorgaan dan moet dit tenminste 48 uur van te voren aan ons worden doorgegeven. Voor afspraken die niet worden nagekomen of korter dan 48 uur van te voren worden geannuleerd, worden de kosten voor de voor u gereserveerde tijd in rekening gebracht.

Ziekmeldingen

Bent u ziek op de dag van uw afspraak? Dan geeft u dit zo spoedig mogelijk aan ons door; het liefst telefonisch. Op deze manier kunnen wij de vrijgekomen tijd gebruiken om andere patiënten te helpen die dringend zorg nodig hebben. Een ziekmelding betekent niet automatisch, dat u geen rekening ontvangt. Dit zal per individueel geval beoordeeld worden.

Onze emailservice

U ontvangt van ons op twee momenten een email om u aan uw afspraak te herinneren: 1x een week en 1x drie dagen voorafgaand aan uw afspraak. U kunt dit zien als een extra geheugensteuntje. Met deze service kunt u er ook voor zorgen dat u, indien nodig, uw afspraak op tijd annuleert.

De emailservice is dus bedoeld als extra geheugensteuntje voor u als patiënt. U kunt aan deze service nadrukkelijk geen enkel recht ontlenen of claimen dat deze niet of te laat is ontvangen. Het niet of te laat ontvangen van een herinnering per email ontslaat u niet van uw plicht tot het nakoming van een afspraak.

Hoe hoog zijn de kosten?

Wij mogen de kosten van de voorgenomen behandeling in zijn geheel aan u doorberekenen. Dit is conform de richtlijnen van de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde). Wij zullen altijd per geval de hoogte van de nota bepalen. In de regel zal deze niet het voltallige bedrag van de voorgenomen behandeling overschrijden.

Waarom berekenen wij deze kosten?

Wanneer u niet op een afspraak verschijnt, staat een behandelkamer leeg. Dat vinden wij zonde en dat kost ons geld. Er staat namelijk een team klaar, bestaande uit de mondhygiëniste of de tandarts en de tandartsassistent(e). Deze mensen kunnen op dat moment geen zorg verlenen. Om deze reden zijn wij genoodzaakt kosten bij u door te berekenen. Als u uw afspraak op tijd afzegt, kunnen andere patiënten, die de behandeling zeer nodig hebben, gebruik maken van deze tijd.

Een aantal tips om een rekening voor een niet nagekomen afspraak te voorkomen:

  • Noteer een gemaakte afspraak direct in uw agenda (met eventueel een herinnering voor drie dagen ervoor)
  • Twijfel over datum/tijdstip van een afspraak? Neem contact op dit na te vragen
  • Geen herinnering ontvangen? Kijk in de map met “spam berichten” of “reclame” en geef aan dat wij als afzender geen reclame/spam zijn