Parodontologie

Tanden kunnen verloren gaan door gaatjes, maar ook door ontstekingen aan het tandvlees en het kaakbot. Ontstekingen aan het tandvlees ontstaan door aanslag op de tanden (tandplaque) dat niet goed is verwijderd. Het tandvlees wordt dan rood en gezwollen en gaat makkelijk bloeden.

De ontsteking kan verdwijnen door weer goed te gaan poetsen. Poetst u niet goed, dan duurt de ontsteking langer en raakt op den duur ook het kaakbot ontstoken. Ontstoken kaakbot sterft langzaam af en verdwijnt. De tanden en kiezen gaan hierdoor langzaam losser staan. Ontsteking aan het kaakbot is pijnloos en dat maakt het juist zo gevaarlijk; u merkt er niets van. Op den duur gaan uw tanden en kiezen verloren.

Het is daarom van het grootste belang ontstekingen te voorkomen, te genezen en daarmee de botafbraak te stoppen.

Onze tanden staan in het kaakbot; ze zijn hieraan verbonden door vezels. Over het kaakbot zit ons tandvlees. Het tandvlees, de bevestigingsvezels en het kaakbot samen heet het parodontium. Tanden kunnen verloren gaan door gaatjes (cariës), maar ook door ontstekingen aan het tandvlees (gingivitis) en het kaakbot (parodontitis).

Hoe ontstaan ontstekingen?

Ontstekingen aan het tandvlees ontstaan doordat de aanslag op de tanden (de tandplaque) niet goed verwijderd wordt. Het tandvlees wordt dan rood en gezwollen en gaat makkelijk bloeden. De ontsteking kan verdwijnen door weer goed te gaan poetsen. Poetst u niet goed, dan zal de ontsteking langer duren en raakt op den duur ook uw kaakbot ontstoken. Ontstoken kaakbot sterft langzaam af en verdwijnt. Zo gaan de tanden en kiezen langzaam losser staan. Dit ontstekingsproces van het kaakbot vindt plaats zonder pijn. Dat maakt het zo gevaarlijk; u merkt er niets van. Op den duur gaan uw tanden en kiezen dan verloren.

Preventieassistentie

Het is van het grootste belang ontstekingen aan het tandvlees en het kaakbot te voorkomen, te genezen en de botafbraak te stoppen. Onze preventieassistente speelt hier een belangrijke rol in. Zij geeft u poets- en voedingsadviezen, reinigt uw tanden en tandvlees, verwijdert plaque en tandsteen en polijst uw tanden en kiezen.

Ontstekingen meten

Het kan zover komen dat de ontsteking van het tandvlees heeft geleid, of dreigt te leiden, tot een ontsteking van het kaakbot. In dat geval is alleen reinigen niet voldoende. De mondhygiëniste of de paro preventieassistente brengt dan de mate van ontsteking van elke tand en kies in kaart. Daarnaast maken we een kweek en een röntgenfoto. Hierdoor hebben we de conditie van uw parodontium helder in beeld en kunnen we u een goed onderbouwd behandeladvies geven.

De behandeling

Als u instemt met het behandelplan kunnen we met de behandeling  starten. Uw ontstoken tanden en kiezen worden grondig gereinigd en u krijgt een antibioticum dat specifiek werkt tegen de bacteriën die bij u zijn aangetroffen. Met een laser desinfecteren we het tandoppervlak.

Evaluatie na 3 maanden

Drie maanden na deze initiële behandeling komt u bij ons terug en wordt uw gebitssituatie geëvalueerd. We bespreken met u hoe u de behandeling heeft ervaren, of er nog klachten van bijvoorbeeld bloedend tandvlees zijn en of u goed in staat bent uw tanden grondig te reinigen. Soms moeten we nog een kleine tandvleescorrectie uitvoeren, waardoor u in staat bent optimaal te reinigen en terugval te voorkomen.