Mondhygiënisten en kindtandverzorgers

Een mondhygiëniste is een paramedicus die zelfstandig behandelingen uitvoert. Zij richt zich vooral op het voorkomen en genezen van tandvleesaandoeningen bij cliënten met matige tot uitgebreide tandvleesproblemen. Doordat de opleiding van de mondhygiëniste de laatste jaren is verbeterd en uitgebreid, is zij ook bevoegd als tandarts om kinderen tot achttien jaar te behandelen. Dit houdt in dat de mondhygiëniste zich ook bezighoudt met preventie en met de behandeling van gaatjes (cariës) in het melkgebit. Door meer aandacht, duidelijkheid en structuur geven zij het kind extra steun zodat deze beter leert omgaan met de tandheelkunde.

Het takenpakket van een mondhygiëniste en kindtandverzorger:

Geeft voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals duimen, knarsen) op het gebit.

Geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging, zoals poetsinstructies en het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen.

Brengt de conditie van het tandvlees in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op.

Verwijdert tandsteen, plak en aanslag, maakt worteloppervlakken glad (eventueel met behulp van verdoving).

Maakt gebitsafdrukken, doet bacterieel onderzoek en maakt in opdracht van de tandarts röntgenfoto’s.

Brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride en EC40.

Dicht groefjes en pitjes in de kiezen af met een kunststoflak (sealen).

Controleert, restaureert en extraheert tanden en kiezen van het melkgebit.

Anja

Functie Mondhygiëniste