Angstbegeleiding

Bang zijn bij of voor de tandarts is niet ongewoon; het overkomt een kwart van alle Nederlanders. 800.000 mensen hebben er zelfs zo’n last van, dat ze nooit een tandarts bezoeken.

Tandartsangst kan diverse oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan slechte ervaringen in het verleden, afschrikwekkende verhalen van anderen, angst voor naalden of voor het geluid van de boor, enzovoort. De angst vindt het vaakst zijn oorsprong in de jeugd. Negatieve ervaringen in het verleden leiden vaak tot tandartsangst.

Daarom besteden we veel aandacht aan de behandeling van kinderen. Het liefst maken we hen al op jonge leeftijd (vanaf twee jaar) vertrouwd met de tandarts. Uiteraard zijn we ook opgeleid en getraind in het omgaan met angst bij volwassenen. Immers: we behandelen niet alleen tanden, maar vooral mensen.

Bang zijn bij of voor de tandarts is niet ongewoon: het overkomt een kwart van alle Nederlanders. 800.000 mensen hebben er zelfs zo’n last van, dat ze nooit een tandarts bezoeken. Tandartsangst kan diverse oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan slechte ervaringen in het verleden, afschrikwekkende verhalen van anderen, angst voor naalden of voor het geluid van de boor, enzovoort.

We geven kinderen vertrouwen

De angst vindt het vaakst zijn oorsprong in de jeugd. Negatieve ervaringen in het verleden leiden vaak tot tandartsangst. Daarom besteden we veel aandacht aan de behandeling van kinderen. Het liefst maken we hen al op jonge leeftijd (vanaf twee jaar) vertrouwd met de tandarts. Door pijn en narigheid te voorkomen, leren ze dat een bezoek aan de tandarts niet vervelend is, maar juist leuk kan zijn.

We verlagen de drempel voor u

Uiteraard zijn we ook opgeleid en getraind in het omgaan met (extreme) angst bij volwassenen. Mensen die door hun angst niet naar een tandarts gaan, zien hun gebit zienderogen achteruit gaan. Hierdoor ontstaat pijn en wordt de drempel om niet te gaan alleen maar hoger. Wij doen er daarom alles aan om u met een goed gevoel de praktijk te laten verlaten, zodat u de volgende keer minder gespannen bij ons komt.

Wat doen we tegen uw angst?

Om te beginnen zorgen we voor een rust en een goede uitleg, waar we de tijd voor nemen. Daarin is duidelijkheid heel belangrijk. Het gaat om u en uw wensen; u geeft aan hoe u graag wilt dat een behandeling plaats vindt. Om u zich zo goed mogelijk op uw gemak te laten voelen en u pijnloos te behandelen, kunnen we gebruik maken van:

• rust, een goede uitleg waarin we ruimschoots de tijd voor u nemen
  • een goede verdoving: pijn bij de tandarts is absoluut niet meer nodig
  • verschillende ontspanningstechnieken
  • medicijnen, voorafgaand aan de behandeling

Vaak passen we een mix van de bovenstaande mogelijkheden toe.

Alles draait om uw vertrouwen

Wederzijds vertrouwen is de basis voor een succesvolle behandeling. Daarom verliezen wij nooit uit het oog dat wij niet alleen tanden behandelen, maar vooral mensen. Natuurlijk streven we naar technisch hoogwaardige en duurzame tandheelkunde. En natuurlijk gaan we tot het uiterste om een esthetisch eindresultaat te bereiken. Maar uw wensen en behoeften zijn en blijven altijd ons belangrijkste uitgangspunt.